W zależności od potrzeb klienta oraz specyfiki działalności danego przedsiębiorstwa proponujemy Państwu różne formy finansowania samochodu: zakup za gotówkę, kredyt, leasing oraz najem długoterminowy
Najpopularniejszą formą
pozyskania samochodu do firmy nieprzerwanie od kilku lat jest w
Polsce leasing. Jednak od pewnego czasu obserwujemy duży wzrost
zainteresowania opcją Full Service Leasing, czyli najmem
długoterminowym. W tej formie raty są nieco wyższe jednak w zamian
jesteśmy zwolnieni z obowiązku prowadzenia czynności związanych z
obsługą serwisowo-administracyjną pojazdu. Poniżej przedstawiamy
specyfikę poszczególnych opcji.
Leasing
Leasing cieszy się sporym zainteresowaniem polskich
przedsiębiorców. – Chętnie sięgają po niego zarówno
zarządzający dużymi spółkami, jak i właściciele małych i
średnich przedsiębiorstw. Zwłaszcza ci ostatni doceniają koronne
zalety leasingu, wśród których możemy wskazać przejrzyste i
uproszczone procedury, dostosowanie warunków do indywidualnych
potrzeb klienta, a także korzyści podatkowe wynikające z zawarcia
umowy.
W polskiej praktyce największą popularnością cieszą
się dwa rodzaje leasingu: finansowy i operacyjny. Ten pierwszy
charakteryzuje się tym, że przedmiot umowy leasingu, np. samochód,
zaliczany jest do składników majątku korzystającego. Ma on tym
samym możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych, które są
dla niego kosztem wraz z odsetkami. Ta część odsetkowa czynszu
leasingowego stanowi przychód firmy leasingowej, natomiast część
kapitałowa raty nie jest ani kosztem dla korzystającego, ani
przychodem dla finansującego.
Czas trwania umowy leasingu
finansowego pokrywa się mniej więcej z czasem zużywania się
samochodu, dlatego po upływie oznaczonego w umowie terminu
(najczęściej do 5 lat) i spłaceniu wszystkich rat leasingowych,
firma leasingowa zwykle nie jest zainteresowana odzyskaniem pojazdu,
który mocno stracił już swoją wartość rynkową. Dlatego też
umowy leasingu finansowego zawierają klauzulę o wykupie przedmiotu
przez korzystającego. Za niewielką opłatę może od wykupić na
własność leasingowane auto, które jeszcze jakiś czas może
służyć jego firmie. Główną zaletą tego leasingu jest fakt, że
zarówno amortyzacja, jak i odsetki stanowią koszt uzyskania
przychodu, ponadto raty leasingowe mogą być dopasowane do wymagań
i możliwości budżetowych klienta.
Przedmiot umowy leasingu
operacyjnego zaliczany jest natomiast do składników majątku firmy
leasingowej. Dzięki temu zyskuje ona prawo dokonywania odpisów
amortyzacyjnych z tytułu posiadania auta. Raty leasingowe wraz z
opłatą początkową stanowią przychód finansującego (firmy
leasingowej) i jednocześnie koszt korzystającego. Tak więc umowa
leasingu operacyjnego polega na czasowym przekazaniu w użytkowanie
dobra inwestycyjnego.
Inaczej niż w przypadku leasingu
finansowego umowa zawierana jest na okres krótszy niż czas zużycia
pojazdu. Podstawową korzyścią dla firmy korzystającej z tego
rodzaju leasingu jest poprawienie płynności finansowej,
finansowanie do 100% pojazdu, możliwość wciągnięcia płatności
leasingowych do kosztów uzyskania przychodu, co zmniejsza podstawę
opodatkowania.
LEASING |
|
Plusy |
Minusy |
|
|
Wynajem długoterminowy
Full Service Leasing, czyli leasing operacyjny samochodów
połączony z usługami dodatkowymi, jest usługą powszechnie
wybieraną przez duże firmy posiadające kilkaset aut. Jest on
jednak także atrakcyjną ofertą dla mniejszych przedsiębiorstw,
chcących skorzystać nie tylko z optymalnego finansowania, ale i
komfortu użytkowania pojazdów.
Klienci decydujący się na
opcję wynajem długoterminowy podpisują z firmą leasingową umowę
leasingu operacyjnego. Oznacza to, że leasingowany pojazd pozostaje
własnością firmy leasingującej i stanowi część jego majątku.
Raty leasingowe, które comiesięcznie płacone są przez klienta,
stanowią jego koszt uzyskania przychodu i jako takie zmniejszają
podstawę opodatkowania. Full Service Leasing oprócz tych fiskalnych
korzyści posiada jednak wiele więcej zalet, stanowiąc przede
wszystkim narzędzie pozwalające firmie zredukować do minimum
czynności związane z obsługą firmowej floty.
Firma
leasingowa zajmuje się wszystkimi kwestiami związanymi z
zarządzaniem autami służbowymi. Użytkownikowi pozostaje
rozliczanie kosztów paliwowych, kontrola budżetu oraz utrzymywanie
kontaktu z leasingodawcą.
Poza korzyściami fiskalnymi związanymi
z odliczeniem podatku VAT, pozabilansowością oraz możliwością
wliczenia rat i innych opłat do kosztów uzyskania przychodów Full
Service Leasing pozwala leasingobiorcy cieszyć się komfortem
użytkowania pojazdów służbowych.
Samochody stają się
dla niego elementem firmy niedostarczającym w codziennej
działalności niepotrzebnego stresu. Awarie, wymiany aut na nowe,
odsprzedaż auta po wycofaniu go z floty, zarządzanie kosztami
paliwowymi to problemy, z którymi borykać się musi firma
leasingowa. Nie dotyczą one jej klientów. Korzyścią płynącą z
podpisania umowy FSL w przypadku dużych flot jest brak konieczności
budowania działu transportu, możliwość jego likwidacji lub
redukcji, brak konieczności obciążania swojej zdolności
kredytowej środkami przeznaczonymi na zakup samochodów, brak
początkowego angażowania kapitału własnego, elastyczność
harmonogramu opłat, poprawa wskaźników bilansowych poprzez
obniżenie sumy bilansowej, obniżenie wskaźnika finansowania
aktywów kapitałami własnymi oraz gwarancja pokrycia wszystkich
kosztów związanych z eksploatacją samochodu.
Ten komfort
oczywiście kosztuje nieco więcej niż zwykły leasing operacyjny,
ale dla coraz większej liczby klientów oferowane usługi warte są
wydanych na nie pieniędzy. Nie chcą oni bowiem tracić czasu na
administrowanie, obsługę i serwisowanie samochodów firmowych,
woląc skupić się na swojej podstawowej działalności.
NAJEM DŁUGOTERMINOWY |
|
Plusy |
Minusy |
|
|
Kredyt
W przypadku firm kredyt jest mniej popularną formą
finansowania niż leasing, jednak są firmy, które korzystają z
niego przy zakupie aut. Natomiast w przypadku osób prywatnych jest
to podstawowa forma finansowania. Wynika to głównie z faktu, że
kredyty stały się w ostatnich latach znacznie bardziej dostępne. W
przypadku zakupu samochodów w kredycie klienci najczęściej
wybierają wariant mieszany, czyli część płacą gotówką, resztę
kredytują.
Należy pamiętać, że kredyt jest obarczony
pewnymi kosztami dodatkowymi, trzeba bowiem pokryć koszty
ubezpieczenia. Bank wymaga od nas także ubezpieczenia AC. Dodatkowym
kosztem może okazać się prowizja, jaką niektóre banki pobierają.
Samo oprocentowanie kredytów samochodowych jest bardzo różne i
zależy od wielu czynników: kwoty kredytu, marki samochodu, tego,
czy kredyt jest na auto nowe, czy używane, czy cała wartość
samochodu jest kredytowana itp.
Nie tylko oprocentowanie ma
istotne znaczenie. Należy zwrócić uwagę także na inne zapisy
umowy. Kredytodawca zastrzega w niej sobie, aby cesja ubezpieczenia
była zapisana na niego. Warto również przeanalizować sytuacje
wcześniejszej spłaty. Czasami jest ona możliwa bez dodatkowych
kosztów, niemal od razu po wzięciu kredytu, w innych przypadkach
dopiero po jakimś okresie spłat.
KREDYT |
|
Plusy |
Minusy |
|
|